
Aerial photos with a drone over the River Pripyat, Polesie, Belarus. © Viktar Malyshchyc
Європейська комісія нещодавно оприлюднила свою пропозицію щодо європейської дорожньої карти з розвитку транспорту. Наразі політика так званої транс’європейської транспортної мережі (TEN-T) не включає запланований водний маршрут E40 через високі витрати на його будівництво та експлуатацію та негативний вплив на довкілля. Натомість увага зосереджена на мультимодальності, високошвидкісних залізничних та кліматичних проектах.
TEN-T розвиватиметься як ефективна мультимодальна транспортна мережа ЄС. Це включає залізницю, внутрішні водні, короткі морські та автомобільні шляхи. У 2019 році ця політика була поширена на шість країн Східного партнерства, включаючи Білорусь та Україну. Нинішній перегляд TEN-T – це реальна можливість зробити транс’європейську транспортну мережу налаштованою на майбутнє та більш стійкою, включаючи зниження викидів CO2. Враховуючи це, Європейська комісія не включила запропонований внутрішній водний шлях E40. Це буде застереженням для уряду Польщі, який має намір побудувати нову дамбу – ключову частину водного шляху Е40 – на річці Вісла. Натомість Комісія обирає стійку та екологічно чисту залізницю. Рішення означає, що гроші ЄС не будуть витрачатися на будівництво водного шляху довжиною 2000 км, що дозволить уникнути руйнівних впливів як на природу, так і на людей. Це викликає реальну надію, що водний шлях E40 не стане реальністю.
Бачення ЄС щодо сталого транспорту
Відповідно до «Стратегії сталої та розумної мобільності» Європейської комісії, опублікованої в грудні 2020 року, поточний перегляд має на меті підтримати перехід до екологічнішої, ефективнішої та розумнішої транспортної мережі майбутнього. Дорожня карта має спрямовувати транспортний сектор до цілей Європейської зеленої угоди. Виконавчий віце-президент Європейської зеленої угоди Франс Тіммерманс сказав про запуск переглянутої політики TEN-T: «Зелений та цифровий перехід в Європі принесе великі зміни у те, як ми рухаємося. Сьогоднішні пропозиції ставлять європейську мобільність на шлях сталого майбутнього».
Згідно з його заявою, основні зміни включають:
Високі стандарти інфраструктури для всіх видів транспорту;
Сильніша взаємодія між плануванням інфраструктури та функціонуванням транспортних послуг;
Підвищена стійкість до природних і техногенних катастроф за рахунок кліматичних вимог та оцінки впливу на довкілля для нових проектів;
Більше перевантажувальних вузлів і мультимодальних пасажирських терміналів у містах для полегшення мультимодальності;
Можливість перевезення вантажівок поїздами по всій мережі.
Партнерство Save Polesia вітає зосередженість на мультимодальності та високошвидкісних залізницях, а також зобов’язання забезпечити всі проекти кліматично стійкими та відповідними екологічними зобов’язаннями.
Наступні кроки для ухвалення транспортної карти ЄС
Пропозиція Комісії відкрита для громадського обговорення до середини лютого. Протягом 2022 року пропозиція буде проходити через звичайну законодавчу процедуру, що означає, що вона буде ретельно розглянута Європейським парламентом і Радою і, якщо буде узгоджена, буде спільно прийнята. Партнери Save Polesia будуть уважно стежити за процесом, щоб водний шлях E40 не був включений до мережі як економічно провальний та екологічно небезпечний.
Додаткова інформація (лінки в оригіналі у першому коменті)
Подивіться на пропозицію Європейської комісії TEN-T і дайте свої коментарі
Читайте нашу історію «Дамба Сяржево – загроза Віслі повертається»
Дізнайтеся більше про Полісся та ознайомтеся з нашою довідкою «Полісся – унікальна дика природа світового значення»
Дізнайтеся більше про загрози водного шляху Е40 та прочитайте наш реліз «Полісся під загрозою – як новий водний шлях може знищити природне середовище Полісся»
Оригінал https://savepolesia.org/e40-waterway-not-part-of-eus-transport-roadmap/?fbclid=IwAR2M3SffJagtxL_AMTa5gPO8FZodEQXdlIc9p-ojE6d8HyKiEB6lIBVSuMs